Hírek

,,Az amerikai tilalom után ezt meg kellett tennünk!” – Richard Yu interjú

Február 24-én, a Huawei virtuális sajtóbemutóján lehetőségem volt egy interjúra Richard Yu-val, a Huawei Fogyasztói Üzletágának vezérigazgatójával.

Az elmúlt években többször próbáltam már bejutni interjúra Richard Yu-hoz, azonban ez meglehetősen nehéz, hiszen általában nagyon erősen limitáltak a helyek és olyan nagy híroldalak kapnak helyet, mint a The Verge, Android Authority, Reuters és még sorolhatnám. Az MWC 2020 törlése azt hozta magával, hogy a legtöbb sajtós lemondta a barcelonai útját, így tett rajtam kívül az összes magyar is. Ez eredményezhette azt, hogy a HuaweiBloggal bekerülhettem abba a szűk, kb. 30 fős csoportba a nemzetközi médiumok közül, amely beülhetett Richard Yu-hoz interjúra.

Explore it on AppGallery

Már az interjúhoz biztosított fotóhátfal is azt sugallta, hogy ezúttal nem is a frissen bemutatott Huawei Mate Xs, vagy a Matebook sorozat a legfontosabb, hanem a Huawei Mobile Services ökoszisztéma, ezen belül is az AppGallery alkalmazásbolt, amely a kulcsa lehet annak, hogy a vállalat átvészelje az amerikai kormány által hozott szankciókat.

A Crowne Plaza hotelben kialakított sajtóterembe megérkezett Richard Yu és az asszisztense. Bár a világ egyik legnagyobb okostelefongyártójának a vezetőjéről van szó, ennek ellenére teljesen megközelíthető, közvetlen. Mosolygósan lépett be a terembe, elsütött egy poént, egy rövidebb bevezetőt mondott, majd jöhettek is a kérdések.

Huawei-jel kapcsolatos kérdésed van? Lépj be a HWB KÖZÖSSÉG csoportunkba a szakmai segítségért!

Mitől olyan magabiztos a Huawei sikerében, illetve az európai sikerben?

Bár sok olyan téves információ van a levegőben, hogy a Huawei értékesítései a “földbe álltak“, vagy hogy “használhatatlanok” lesznek a telefonok Európában, azonban a Huawei nem szándékozik kilépni a piacról. Helyette a viharos és bizonytalan 2019-es év után a 2020-at új lendülettel, nagy energiával kezdik.

Yu hangsúlyozta, hogy Európa rendkívül fontos terület a Huawei számára, ahol folytatják a befektetéseket. A kontinensre nem csak értékesítési piacként tekintenek, hanem technológiai szempontból is kiemelt. Több kutatási központot nyitott az elmúlt években a cég, ide értve a németországi Leicával közös, fotózásra fókuszáló R&D centert.

Rengeteg pénzt költünk kutatásra és fejlesztésre, ami miatt a legjobb technológiákat biztosíthatjuk felhasználóinknak, akik továbbra bíznak bennünk – mondta Richard Yu.

Hogyan akar a Huawei túlélni Google nélkül?

A Huawei korábban is többször hangsúlyozta, hogy nem akar elválni a Google-től,  Richard Yu is úgy nyilatkozott, hogy nem elfordulás a Google-től, ami most történik, inkább egy kényszerű folyamat. A Huawei most minden erőforrását a saját ökoszisztéma felépítésére fordítja, ami együtt jár a Google-től való fokozatos távolodással is. A mobilos üzletág vezetője teljesen nyíltan mondta az újságírói kérdésekre, hogy az amerikai tiltást követő meglehetősen reménytelen helyzet nem hagyott más lehetőséget, mint hogy saját ökoszisztéma felé nyissanak.

Az amerikai tilalom után ezt meg kellett tennünk – Richard Yu

Rendkívül büszkén beszélt Yu arról, hogy az elmúlt hónapokban a kollégái mennyi erőfeszítést tettek a Huawei Mobile Servicesbe (HMS). Mostanra elérték azt, hogy a Google Mobile Services (GMS) összes funkciójára tudnak olyan saját megoldást biztosítani, amivel a fejlesztők kiválthatják a Google-t az alkalmazásaikban. Ennek köszönhetően az elmúlt hat hónapban hatalmas előrelépés volt tapasztalható az ökoszisztémában, aminek egy nagyobb ugrása volt a közelmúltban a HMS Core 4.0.

Mi fog történni a telefonokkal 2020-ban?

Richard Yu elismerte, hogy remélték azt, hogy megszűnik, vagy legalább enyhül az amerikai tilalom a Huawei ellen, helyette azonban folyamatosan nőtt a támadás mértéke. Ezért is 2020-ban a teljes HMS és AI Life ökoszisztéma megérkezik Európába. Ez nem csak okostelefonokat jelent, hanem új tabletek, routerek, még több kiegészítők, ráadásul új IoT megoldások is érkeznek majd.

Richard Yu

Mikor jöhet a Huawei-től mobilfizetési megoldás?

Az egyik újságíró felvetette, hogy nagyon szereti a Google Pay mobilfizetési megoldást, amelynek nem igazán van sok használható alternatívája és az egyik legjobb megoldás. Richard Yu erre elmondta, hogy természetesen van saját megoldásuk, Kínában nagyon sokan használják már a Huawei Pay-t. Egyelőre még dolgoznak azon, hogy miképpen tudja a fizetési megoldás kezelni a kompatibilis VISA és Mastercard kártyákat, azonban az elkövetkező két éven belül szeretnék bevezetni a Huawei Pay-t az EU-ban is.

Hogyan tud megfelelni a Huawei a GDPR-nak?

A HMS ökoszisztéma azt is jelenti, hogy a Huawei-hez sokkal több felhasználói adat jut, hiszen azon adatok, amelyeket a GMS és a Google kezelt eddig a korábbi telefonokon, a jövőben a Huawei-hez kerülnek. Ennek részeként említette azt Richard Yu, hogy a felhasználói adatok nem kerülnek továbbításra Kínába, az EU-ban lévő felhasználók adatait egy európai adatközpontban tárolják (kivéve Oroszországot). Ennek célja az, hogy megfeleljen a GDPR adatvédelmi rendeletének. Mellette a rendszereik megfelelnek a legmagasabb biztonsági szabványoknak.

Az AppGallery valóban a Google Play áruház alternatívája lehet?

Egy éve ha megnéztük az AppGallery-t, az inkább egy vicc volt még, mint sem egy alternatíva. Azonban 2019. novembere óta jelentős változásokat tapasztalhatunk, megjelent számos magyar alkalmazás, illetve a nagyobb, nemzetközi nevek is sorra jönnek benne.

Richard Yu elmondta, hogy még sok minden van, amit tenni kell. Dolgoznak a megfelelő lokalizációkon, azaz például hogy mi magyarok ne találkozzunk kínai alkalmazásokkal, vagy olyan régióba szánt appokkal, amelyekre nincs szükségünk. Ez fontos is, hiszen most is sok applikációnál fogadnak kínai karakterek minket, amely rontja a hitelességet.

Az európai felhasználók számára azonban több olyan alkalmazás is hiányzik már most, mint a Facebook, az Instagram, vagy éppen a Netflix. Richard Yu elmondta, hogy a legtöbb alkalmazás használatára most is van lehetőség különböző módokon, mellette pedig dolgoznak azon, hogy például a Facebook elérhetővé váljon hamarosan az AppGallery-ben.

 

Hogyan pótolhatók a hiányzó alkalmazások?

A Microsoft már kapott egy különleges licencet, aminek részeként együttműködhet a Huawei-jel. Ennek részeként érhető el például az Office alkalmazás, vagy éppen a Swiftkey. Viszont sok más fontos amerikai alkalmazás van, amely nem érhető el jelenleg még.

Richard Yu elmondta, milyen három opció van az alkalmazások elérésére:

  • Böngészőből használva
  • Letöltési linkeken keresztül telepítve
  • QuickApps használatával telepítés nélkül

Sokszor a YouTube hiánya merül fel, amikor az AppGallery-ről van szó, azonban ezt hozta fel példaként Yu is, mint egy olyan platform, ami gond nélkül használható böngészőből, addig amíg nincs megoldás az alkalmazás natív futtatására. Mellette ha az alkalmazás gyártója lehetővé teszi a saját weboldaláról az apk letöltését, úgy hivatalosan is futtatható az app, ilyen például a Facebook is. Ezekhez rövidesen az AppGallery-ben is lesz felület, ha beírjuk pl. hogy WhatsApp, amely nem érhető el direktben az AG-n, akkor is a találatok között ott lesz egy letöltési linkre navigáló opció.

A harmadik megoldás, a QuickApps, egy új megoldás, amelyet a Huawei vezet be. Ezek úgynevezett “telepítés nélküli alkalmazások“, amelyek működése hasonló a normál alkalmazásokhoz, azonban HTML 5 alapokra épülnek, nem igényelnek tárhelyet és mindig naprakészek. Ezekből már most is több elérhető az AppGallery-n keresztül.

Fókuszba kerülnek a lokális alkalmazások

A Huawei nagy erőfeszítést tesz annak érdekébe minden országban, hogy ne csak a nagy nemzetközi appok, hanem a lokális, helyi megoldások is elérhetővé váljanak. Richard Yu elmondta, hogy nem kevés pénzt pumpálnak a fejlesztőkbe, hogy elérhetővé tegyék a regionális alkalmazásaikat az AppGallery-ben, igaz azt nem részletezte, hogy milyen fizetséget kapnak ezért a fejlesztők.

Ennek eredménye például, hogy ott van az AppGallery hazai kínálatában az Időkép, a Jófogás, a HVG, az Index.hu, a Budapesti Menetrend, vagy éppen a DIGI Online alkalmazás.

Richard Yu meg van róla győződve, hogy számos amerikai alkalmazás valójában helyettesíthető más applikációval gond nélkül, igaz ezekre konkrét példát nem mondott. Persze azt meg kell említeni, hogy sok olyan alkalmazás van, amely nem igazán helyettesíthető másikkal, ilyen a Facebook, a Netflix, a YouTube egyaránt. Ezeknek tehát valamilyen módon idővel utat kell találniuk a Huawei felhasználókhoz hivatalosan, hogy megnyugtató legyen a helyzet, viszont Yu elmondta, hogy bízik benne, hogy a Facebook alkalmazásai rövidesen elérhetők lesznek az AppGallery-ben.

Jobb lehet a HMS a GMS-nél?

Bár sokan azt gondolhatnák, már csak marketing miatt is azt mondja egy vezető, hogy természetesen, azonban Richard Yu a választ sokkal közvetlenebbül közelítette meg. Úgy látja, hogy a Google nagyon jó munkát végzett a GMS-sel az elmúlt évek során, ezért olyan nagyon nehéz azt leváltani. A Huawei Mobile Servicesben jelenleg is számos API-t és megoldást tett elérhetővé a Huawei. Ezek közül vannak olyan fejlesztések, amelyek önmagában tekintve jelenleg is jobbak lehetnek a Google megoldásánál, itt kiemelte például a Kamera Kitet, amely lehetőséget nyújt a külső fejlesztőknek a teljes fotós palettát kihasználni a telefonban. Azonban a teljes egészet nézve természetesen jelenleg még a GMS-nek jelentős az előnye.

Richard Yu hisz a folyamatos fejlődésben. A korábban bejelentett HMS Core 4.0 egy nagy lépés volt, azonban csak egy az előttük álló úton, amely részeként az egész ökoszisztéma és az AppGallery is csak jobb lehet a jövőben. Jelenleg valóban sok alkalmazás van még, amely hiányzik és pótlásra vár, azonban ez csak egy pillanatnyi, átmeneti állapot, idővel pedig ez a gond megoldódik.

 

Tényleg összeállt a Huawei a Xiaomi-val és több kínai gyártóval az ökoszisztéma terjesztése miatt?

A Huawei hivatalosan nem fejleszt zárt ökoszisztémát, az operációs rendszer továbbra is az Android nyílt forráskódján alapul, sőt az interjú során a saját fejlesztésű Harmony OS-t szóba sem hozta a vezető. Elmondta, továbbra is szeretne együttműködni a Google-lel a vállalat.

Felmerült a kérdés, hogy a Huawei tervezi-e más gyártók számára megnyitni a HMS-t és az ApGallery-t, amelyre az volt a válasz, hogy egyelőre nincsenek ilyen tervek. Amikor az egyik újságíró megkérdezte, hogy mit lehet tudni arról, a kínai gyártókkal kapcsolatos hírről, hogy a Huawei, a Xiaomi, az Oppo és a Vivo szövetségre lép a Google ellen, meglepően rövid és egyszerű válasz érkezett:

Fake news!

Nincs szövetség és soha nem is terveztünk ilyet. Más okostelefongyártók jelenleg nem igazán érdekeltek, hogy velünk dolgozzanak. Aggódnak, hiszen konfliktusban vagyunk az Egyesült Államokkal.

A másik ok, amiért nem tervezi a Huawei az ökoszisztémájának átadását más gyártó számára, hogy hasonlóan az Apple megoldásához, a HMS megoldásai szoros kapcsolatban állnak a Kirin rendszerchipekkel és a többi hardveres elemmel. Ennek köszönhetően, például a Kamera Kitet integrálva, egy külső fejlesztő alkalmazása sokkal jobb képet készíthet a HMS keretrendszerrel, mint a GMS-re épülve, mert az applikáció kihasználhatja az összes lehetőséget, mint például a Mate 30 Pro szuperlassítása, vagy éppen az AI fotózás.

Tervezi a Kirin 990 chipet más gyártóknak értékesíteni a Huawei?

Okostelefongyártóknak biztosan nem – mondta Richard Yu. Úgy látja, hogy minden nagyobb gyártónak megvan a saját rendszerchip megoldása, a Samsungnál ott van az Exynos, az Apple-nél az A-sorozató SoC-k, míg a Huawei-nél a Kirin, a többi kisebb gyártó pedig olyan chipeket használ, amely minden gyártó számára elérhető lehet.

A Huawei jelentős összeget fektet kutatásba és fejlesztésbe, így került néhány éven belül a legjobbak közé  a Kirin chipek felhozatala is. Ez helyzeti előnyt is jelent a Huawei-nek, amelyet nem volna szerencsés átadni a konkurensei számára. Ennek ellenére arra lát esélyt, hogy más termékkategóriákba belekerüljenek konkurens termékekbe a Huawei sajátgyártású chipjei, akár a Kirin 990 is, bár példaként itt az új Gigahome 650 chipet hozta fel, amelyet Wi-Fi 6+ routerekhez készített a vállalat.

Richard Yu

Miért olyan hihetetlenül drága a Mate Xs?

Magyarországon 1 millió forintba fog kerülni a Huawei Mate Xs. Az eurozónás országokban 2500 euró. Richard Yu nyíltan elmondta, hogy a Mate Xs túl drága. Ez egyrészt azért van, mert az új technológiák a kezdetben egyszerűen túl drágák. Ezt követően olyan nyilatkozat érkezett, amelyet senki sem várt:

Minden eladott Mate Xs veszteséget termel.

Hiába nagyon magas a Mate Xs ára, ebben az árban van egyfajta “tartalék” a viszonteladók számára, amely a profitjukat biztosítja, hiszen a kereskedők abban érdekeltek, hogy az eladással pénzt keressenek. Optimális esetben a Huawei-nek is ez volna a célja, ez esetben viszont minden eladott Mate Xs veszteséget termel a Huawei számára.

Persze gyorsan hozzátette azt is, hogy az új technológiának megvan az ára. Részben azért is, mert egy hagyományos okostelefonhoz képest sokkal kisebb mennyiségben gyártható a Mate Xs, nem azért, mert nem vásárolnának olcsóbban sokkal többet belőle, hanem annyira új a technológia, hogy jóval korlátozottabb annak gyártási megoldása, a kis példányszám pedig jelentősen megdrágítja a termelést.  Érdekes információ, hogy a Mate Xs zsanérjában használt speciális folyékony fém Richard Yu szerint 3x drágább, mint az arany.

Azt akarjuk, hogy a Huawei úttörővé váljon az összecsukható okostelefonok területén – Richard Yu.

A Huawei szeretne a fejlődésre fókuszálni. Ha gyártóként csak akkor indítana el egy új eszközt, ha az jövedelmező lenne, akkor azzal a technológia fejlődését lassítaná. Ezért engedi meg magának a Huawei, hogy a Mate Xs veszteséges legyen, hiszen ezzel a jövőbe invesztál.

Az árat tekintve úgy látja Yu, hogy csak jobb lesz a jövőben. Azt reméli, hogy legkésőbb két, vagy három éven belül képes lesz a hajlítható technológiát elérhetővé tenni a középkategóriában is, ez azt jelentené, hogy lehetőség volna 150 ezer forint körüli árszinten is kiadni az összehajtható telefonokat. Ehhez viszont idő kell még most.

Hogy lehet, hogy a Mate X nem jelent meg Európában, a Mate Xs meg rögtön jön?

A Huawei Mate X bemutatásakor a terv az volt, hogy az globálisan is megjelenik, ezért is volt eurós hivatalos ára is (ami mellesleg olcsóbb volt, mint a Mate Xs ára). Azonban májusban jöttek az amerikai szankciók, a Mate X nem rendelkezett Google licenccel, ekkor pedig a vállalat nem állt készen még a HMS-sel kiadni a telefont, így maradt csak Kínán belül az eszköz. 2020 tavaszára viszont sikerült elérni azt a felkészültségi szintet a Huawei Mobile Services fejlesztésével, aminek köszönhetően bevezethetik a Mate Xs-t globálisan is, nem csak Kínában.

Milyen Huawei okostelefonokra számíthatunk 2020-ban Európában?

Itt elsőnek a Mate 30 Pro került szóba, amely bár 2019. szeptemberében lett bejelentve, mégis lassan elért számos EU-s piacra, Magyarországra 2020. január végén.

A legtöbb országban csak kiválasztott partnereken keresztül, kis darabszámban érkezett meg a Mate 30 Pro, aminek az oka az volt, hogy a Huawei maga is tudja, hogy tavaly év végén még nem volt elégséges a felkészültsége ahhoz, hogy kiváltsa a Google megoldásait. Most viszont Richard Yu úgy látja, hogy idén tavaszra elér egy olyan állapotot az AppGallery, aminek köszönhetően bátran kiadhatják a Mate Xs-t, illetve március 26-án bemutathatják Párizsban az új Huawei P40 szériát.

A következő nagy lépés pedig az lesz, hogy elhozza a Huawei mielőbb 2020-ban az 5G-s okostelefonokat a középkategóriába. Várható Huawei, Nova és Honor okostelefon is 5G képességgel a középategóriában, 400-500 eurós ár tartományban.

Ennél is tovább menne a Huawei, szeretné 2020 végéig elindítani a belépőszintű modellek között is az első 5G-s okostelefonokat, azért, hogy 2021-ban a legtöbb eladott okostelefonjuk már 5G hálózat kezelésére képes. Természetesen azt is elmondta, hogy ezekhez az operátorok is kellenek, illetve hogy jöjjenek az új 5G-s hálózatok, viszont 2020 lesz az 5G robbanás éve.

Richard Yu

Befolyásolja-e a koronavírus a Huawei termelését?

Természetesen a Huawei is megérezheti a koronavírus járványának hatását, hiszen próbára teszi a vállalat új zászlóshajójának gyártási ütemtervét, annak megvalósítását, azonban biztos benne, hogy időben tudják tartani a terveiket.

Kínában a vírus miatt az okostelefonok iránti kereslet már jelentősen visszaesett – Richard Yu

A Huawei Fogyasztói üzletágának vezetője elismerte, hogy 2019-et rekord eladásokkal tudta zárni a cég, azonban januárban és februárban már komoly kihívás volt az értékesítés Kínában is, ahol részben megállt az élet a járvány megelőzése érdekében hozott szankciók miatt. Azt is megtudhattuk, hogy ez a Huawei-t is komolyan érintheti pénzügyileg, de a többi gyártót sem kíméli.

Richard Yu rendkívül közvetlenül válaszolt a kérdésekre, amelynek mindenki örült. Ezzel együtt azt is elmondta, ne aggódjunk, az AppGallery jó lesz, szeretni fogjuk majd, illetve érdemes előre tekinteni, hiszen március 26-án jön a Huawei P40 széria bemutatója, amely szoftveresen és hardveresen is sok újdonságot hoz majd.

Kapcsolódó cikkek

Hirdetés blokkolva

Kérjük, támogasson minket a hirdetés blokkoló kikapcsolásával