Így áll most a HMS – interjú Krecsmár Csabával
Számos kérdés jön hozzám is a HMS-sel kapcsolatban részben ezeket is feltettem Krecsmár Csabának, a Huawei Technologies Hungary Business Development Managerének.
Csaba régóta a Huawei-nél dolgozik, 2019. augusztusa óta pedig a HMS fejlesztésén és app kínálatán munkálkodik.
Mi okozza azt, hogy egy GMS-es és HMS-es telefonon eltérő az AppGallery kínálata, pl, a P30 Pro telefonon ott a Twitter és a Tinder, a Mate 30 Prón nem?
A lehető legjobb felhasználói élmény érdekében még nem minden alkalmazás érhető el HMS környezetben is. Elsődleges célunknak tekintjük, hogy a teljes HMS integráció minden meglévő és leendő partnerünknél minél előbb megvalósuljon. Az eltérés azzal magyarázható, hogy míg a GMS-es készülékeken a GMS KIT-ek elérhetőek, addig a HMS-ben azon dolgozunk, hogy ezeket a KIT-eket HMS-rendszerűre cseréljük le. Az appok rögtön elérhetővé válnak az AppGallery kínálatában HMS eszközökön is azt követően, hogy a fejlesztők elvégzik a HMS integrációt az alkalmazásaikban és lefuttatnak egy sikeres tesztet. Tehát ha GMS rendszer alatt már látunk egy-egy alkalmazást, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az alkalmazásfejlesztők a háttérben már dolgoznak a HMS integráción és hamarosan ezek az alkalmazások HMS-es telefonok AppGallery kínálatában is megjelennek.
A Huawei saját közösségi fórumján folyamatosan hírt adunk azokról a helyi appokról, melyek már elérhetők GMS-es készülékeken. Ezek egy jó része HMS-es telefonokról is elérhető, illetve ami nem, az hamarosan azzá válik.
Milyen különbségek lehetnek ugyanazon app HMS-es és GMS-es verziói között?
Mivel mind a kettőnek a nyílt forráskódú Android az alapja, így lényegi különbségek nem lesznek a verziók között. Bizonyos esetekben viszont a felhasználó is látni fogja, például a térképek megjelenítése esetében, hiszen a HMS-es appok a TomTom térképét alkalmazzák. A HMS-es verzióban ugyanakkor néhány extra funkció is elérhetővé válik. Ilyen például a kamera mélyintegrációja. Ezzel az alkalmazás nemcsak a kamera alapfunkciójához enged hozzáférést, hanem akár az AI képességeit is ki tudja használni, de ugyanígy említhetjük a 960 fps slow motiont is. Előbbire példa a Meitu, utóbbira pedig a TikTok.
Mi okozza a felhasználók azon panaszát, hogy egyes alkalmazások, ha frissítést kérnek egy új funkcióhoz, a Play Áruházban már elérhető a frissebb verzió, de az AppGallery-ben nem?
Legtöbb esetben az alkalmazás fejlesztői arra törekszenek, hogy egyidőben publikálják és azonos funkcionalitással töltsék meg az appokat a különböző alkalmazás áruházakban, illetve platformokon, de nem minden esetben tud ez megvalósulni. Volt már arra is példa, hogy az AppGalleryben debütált egy alkalmazás új funkciója frissítéssel, majd azt követte a többi áruház.
A Google törölte a Play Áruházból az AnTuTu benchmark programot és annak társalkalmazásait, mert a fejlesztője ahhoz a Chetaah mobile-hoz köthető, amely alkalmazásai szintén törlésre kerültek, illetéktelen reklámtevékenységek miatt. Az AppGallery-ben mégis ott az AnTuTu, nem aggályos ez?
Jelenleg vizsgáljuk a programnak és társalkalmazásainak létjogosultságát az AppGallery-ben.
Miért van az, hogy az OTP bank szlovén és horvát alkalmazása már fent van, ellenben pont a magyar nincs (egy magyar hátterű banknál)?
Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a legnagyobb bankokkal is annak érdekében, hogy minél több mobilbankolási lehetőséggel élhessenek felhasználóink. Az OTP esetében is azon dolgozunk, hogy a magyar alkalmazás minél előbb megjelenjen, de az sajnos nem a mi hatáskörünk, hogy a bank mely országokba fejleszti ki elsőként appjait. Egy sor magyar bank applikációja azonban már elérhető az AppGalleryben, így például a CIB, az Erste vagy a Budapest Bank appja is. Több nagyobb pénzintézet pedig dolgozik a HMS integráción. Amint végeztek vele, következik egy regressziós teszt, ami után tudják publikálni az alkalmazást az áruházban. Mindaddig, amíg az összes egyéb banki applikáció elérhetővé nem válnak az App Gallery-ben, Böngészőn keresztül zökkenőmentesen használható a legtöbb magyar bank netbankja.
Várható az AppGallery relevanciájának módosulása? Jelenleg gyakran látni pl. kínai, más nyelvű alkalmazásokat, leírásokat.
A Huawei immáron tíz hónapja azon dolgozik, hogy minden ország felhasználója egyre több hazai alkalmazást élvezhessen képernyőjén. Lehet, és kell is tovább fejlődni, ezért minden időnket arra fordítjuk, hogy a felhasználók minél inkább személyre szabott alkalmazáslistát kapjanak az AppGallery-ben. Ennek érdekében pár napja is érkezett egy frissítés az AppGallery áruház alkalmazásra, és a közeljövőben is frissítjük majd a keresési motort.
Mi történik olyankor, ha egy felhasználó az AppGallery kívánságlistájára felvisz egy appot? Hova kerül az a kérés és milyen folyamatok történnek, hogy bekerülhessen az app?
Ezt a szolgáltatást a Cloud Team kezeli. Az AppGallery-n keresztül folyamatosan visszajelzéseket gyűjtenek a felhasználóktól arról, hogy milyen alkalmazásokat látnának legszívesebben a kínálatban. Ezeket a visszacsatolásokat továbbítják azon országok alkalmazásért felelős üzleti fejlesztési csapatának, ahol a várt alkalmazást fejlesztették. Így lokális, személyre szabott segítséget tudunk nyújtani a partnereink számára. Amint megjelenik egy új közkedvelt App, rögtön értesítést kapnak majd róla a felhasználók a telefonjukra.
Tudsz pár példát mondani, hogy hazai alkalmazások milyen módon használják a HMS Core API-jaiban lévő lehetőségeket?
A Huawei Mobile Services Core Kit lehetőséget ad a fejlesztőknek, hogy 24 Kit-hez, ezeken belül 55 szervizhez és 997 API-hoz férhessenek hozzá. A magyar fejlesztők közkedvelt KIT-jei között szerepel például a direct message az ügyfelek részére, analitikai adatok lekérése az appal kapcsolatban, crash adatok monitoringozása, Cloud tárhely felhasználása, helymeghatározás, beépített térkép funkció felhasználása, valamint az appon belüli vásárlás is. Van már kezdeményezés a kamera KIT-re, valamint a Huawei ID integrálásására is.
Van olyan magyar app, amely kihasználja a Huawei Camera Kitet? Ha nincs, várható a közeljövőben ilyen?
Jelenleg nincs, de a tárgyalások alkalmával erről mindig szó esik a releváns partnerekkel.
Létezik már magyar Quick App, vagy tudtok ilyenről, amely várható?
Igen, az „Ország város online” volt az első magyar QuickApp az AppGalleryben. A későbbiekben várhatóan egyre népszerűbb lesz ez a megoldás, mivel jóval kisebb fejlesztői idővel is egyre nagyobb ügyfélbázist tud elérni az adott partner.
Az első HMS-es telefonok (Mate 30 Pro és P40 Lite) gyári navigációs szoftver nélkül jöttek. Várható, hogy lesz ilyen megoldás a közeljövőben, használva a Map Kitet és a TomTom térképet?
Noha a Mate 30 Pro és a P40 Lite készülékek is gyári navigációs szoftver nélkül érkeztek a piacra, a fogyasztók mégis letölthetnek különböző navigációs alkalmazásokat, például rendelkezésükre áll a Maps.me, a Sygic, a Budapest Menetrend, a Menetrendek.hu. Arra törekszünk, hogy a közeljövőben más alkalmazásokat és megoldásokat is elhozzunk felhasználóinknak.
Az új HMS-es modellek már Huawei Assistant funkcióval érkeznek, azonban a benne lévő SQUID hírgyűjtő jelenleg sokkal kevésbé tud kínálni releváns cikkeket, mint a Google Discover. Hogyan tesz ez ellen a Huawei és mikor várható érezhető változás?
A Huawei Assistant valóban a Squid hírgyűjtő alkalmazást használja, amely az AI-nak köszönhetően folyamatosan tanulja, megismeri a felhasználó érdeklődési körét. Ezáltal egyre relevánsabb és pontosabb tartalmakat fog felajánlani a felhasználónak megtekintésre.
A Huawei Assistantba bekerült a sportesemények követése, azonban 12 csapatban maximalizálta a rendszer az érdeklődést. Úgy gondolja a Huawei, hogy egy átlag felhasználó ennyinél több csapat iránt nem igazán rajong?
Tapasztalatok és a begyűjtött statisztikai adatok alapján a felhasználók többségének maximálisan kielégíti az igényeit a jelenlegi megoldásunk, viszont fontolgatjuk, hogy bővítjük a lehetőségeket, várhatóan az év második vagy harmadik negyedévében.
Várható, hogy a Huawei Wallet/Pay támogassa az alkalmazásokban történő költést az operátori előfizetés terhére?
Már Európában is sok szolgáltató integrálta alkalmazását a Huawei Wallet-be, ezt a lehetőséget, illetve annak tovább bővítését vizsgáljuk Magyarországon is.
Csak ingyenes alkalkamazásokat találni az AppGallery-ben. Hol vannak a fizetős app kiadások, miért nem látni ilyeneket?
Léteznek már fizetős alkalmazások is az AppGallery-ben, így például a Photo Lab PRO Picture Editor, vagy akár a Huawei Watch okosórákat támogató 7M Workout Pro is, amelynek segítségével akár otthoni edzésünket is figyelni tudjuk az óra által közvetített adatokkal okostelefonunk kijelzőjén.
Mit tehetnek azon felhasználók, akik Google Play-en keresztül fizettek elő app szolgáltatásokra, készül a Huawei megoldással az appfejlesztőkkel közösen átvinni az előfizetést a HMS-es telefonokra?
Közösen dolgozunk a megoldáson az alkalmazásfejlesztőkkel. A közös bejelentkezési módszer lehet az egyik megoldás, így a már létrehozott felhasználói fiókhoz társult tartalmak ugyanúgy elérhetőek bármilyen más eszközön is, ilyen például a Fortnite. Egy másik megoldás lehet a felhasználók számára a különböző promóciók során megszerezhető Huawei Pontok beváltása, amivel bármilyen tartalmat megvásárolhatnak az erre felkészített alkalmazásokban. Az első ilyen promóció már elérhető.
Mikorra érheti el az AppGallery azt a szintet, hogy a Huawei-nek és a felhasználóknak ne legyen szükséges 3rd party alkalmazásboltokra támaszkodnia?
Egyre több app érkezik az AppGallery-be is, nem titkolt célunk, hogy még az idén bekerüljön az összes jelentősebb alkalmazás a HMS alkalmazásboltjába is.
Jelenleg nincs find my phone funkció a HMS-es telefonokon, pedig kifjezetten hasznos lenne. Itthon mikor várható ilyen szolgáltatás elérhetővé tétele?
Az EMUI 10.1-gyel elérhetővé vált a felhasználók számára ez a funkció is.
A HMS-es Intelligens feloldás egyelőre csak Bluetooth eszközzel tud együttműködni. Várható a jövőben pl. helyalapú, vagy viselkedésalapú bővítés?
Minden esetben igyekszünk javítani és még tovább fejleszteni a felhasználói élményt. K+F csapatunk folyamatosan azon dolgozik, hogy ez a jövőben is így maradjon.
A fejlesztőknek már elérhető az Ads kit. Honnan és milyen módon szolgáltat ehhez a Huawei reklámokat?
Igen, örömmel mondhatom, hogy fejlesztőink számára már elérhetővé vált ez a funkció is. A Huawei az AppsFlyer és az Adjust szolgáltatókkal kötött partneri megállapodást a reklámokat illetően, amelyről részletesebb információ alább olvasható: https://developer.huawei.com/consumer/en/hms/huawei-adskit oldalon.
Várható előfizetéses rendszer a Huawei Zene streaming szolgáltatásba, cserébe A-kategóriás dalok elérésével?
Természetesen igen, a Huawei P40 széria bemutatásával már több európai országban is elérhető 9,99 eurós előfizetési áron. Olyan partnerek, mint a Universal, a Sony és a Warner segítségével már több mint 50 millió zeneszám hozzáférhetőel. Sőt, a prémium csomag részeként napi ajánlások, személyre szabott lejátszási lista, vagy például a Party mód is elérhetővé válik, amivel Huawei okostelefonokat, tableteket tudunk összekapcsolni kedvenc zeneszámaink lejátszásához. Magyarországon is kipróbálható a Huawei Zene ingyenes változata, amivel lélegzetelállító, akár 640 Kbps minőségben hallgathatjuk a hangulatunknak aktuálisan megfelelő ingyenes zenei tartalmakat.
Mikor várható a Huawei Video streaming szolgáltatásainak kiterjesztése Magyarországon?
Idén bővítjük azon országok listáját, ahol elindul majd a Video streaming szolgáltatás. Azon dolgozunk, hogy Magyarországra is elhozzuk a Huawei Video-t, erről a későbbiekben is folyamatosan tájékoztatókat adunk majd ki.
Hogyan hátráltatja a HMS és AppGallery fejlesztését a világszerte futó koronavírus járvány?
Nem hátráltatja érdemben a fejlesztést, mivel dolgozóink többsége otthoni munkavégzésben látja el feladatait. Ahogy más vállalatok esetében is, a személyes találkozók, megbeszélések felfüggesztésével ugyan törvényszerűen minden folyamatunk lassult valamelyest.
Milyen megoldásokkal segíthet a Huawei és a HMS a Home office-ban és digitális oktatásban ma?
Többféle praktikus megoldás és alkalmazás támogatja ezeket a készülékeinken. Az otthoni munkavégzést segítjük például a mobiltelefonok dedikált NPU-ját is kihasználó WPS Office alkalmazással, amellyel fényképeinkből szerkeszthető dokumentumokat tudunk létrehozni. De ott vannak a Microsoft Office 365, a Kahoot vagy a Microsoft Math alkalmazások is, továbbá a Zoom applikáció, ami a hivatalos weboldalról érhető el. A Google Classroom órákra pedig a Böngészőn keresztül lehet bejelentkezni. Jelen vannak a tájékozódást segítő vezető magyar és külföldi híroldalak alkalmazásai. A különböző eszközök közötti kommunikációt is támogatjuk a Huawei Share segítségével, illetve a a nemrég bemutatott Multiscreen Collaboration funkcióval is, ami több készülékes együttműködést tesz lehetővé.