Hírek

Interjú Thomas Liu-val, a Huawei CBG hazai vezetőjével

Egy éve már, hogy a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói üzletágának élén Lyon Shent leváltotta utódja, Thomas Liu.

Thomas Liu, a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói üzletágának vezetője.

A szakember 2010. óta dolgozik a Huawei-nek, 2017-től Európában látja el feladatait. Az első évet felölelően, illetve a jövőre tekintve készítettem interjút a Huawei CBG hazai vezetőjével.

Mi lesz a 2022-es év legnagyobb kihívása a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának vezetőjeként?

A pandémia jelentette a legnagyobb kihívást mindannyiunk számára, mind emberi, mind üzleti szempontból. A bizonytalanság, a kiszámíthatatlan jövő próbára tett minket, de igyekeztünk a legjobb tudásunk szerint megbirkózni a feladattal. Emellett inkább várakozással vegyes izgalom van bennem, hiszen idén is számos újdonsággal készülünk, és bízom benne, hogy a magyar vásárlók jól fogadják ezeket a termékeket.

Huawei-jel kapcsolatos kérdésed van? Lépj be a HWB KÖZÖSSÉG csoportunkba a szakmai segítségért!

Mi volt a legnagyobb siker a 2021-es évben az érkezése óta?

A tavalyi évben nagyon sokféle terméket vezettünk be sikerrel a magyar piacon. Ezek közül is kiemelném a viselhető okoseszközeinket, amelyek terén a Huawei közel 90%-os növekedést ért el. Szintén komoly siker, hogy a Huawei márka ismertsége és elismertsége is tovább nőt a magyarok körében. Ez igaz mind a vállalatra, mind az egyes termékeinkre, de az AppGallery-re is, amely a kutatások szerint már a második legismertebb alkalmazásbolt Magyarországon.

Volt-e esetleg kudarc, valami nem várt esemény, amivel nem sikerült megmérkőzni 2021-ben?

Sajnos a reményeinkkel ellentétben a járvány velünk maradt a tavalyi évben is. Elmaradt sok személyes találkozás a kollégákkal, a partnereinkkel, de akár a családtagjainkkal is ritkábban láthattuk egymást. Üzleti téren is próbára tett minket a pandémiával járó folyamatos készenléti állapot, reméljük, most már végleg magunk mögött tudhatjuk ezt az időszakot.

Várható, hogy még idén lesz HarmonyOS-es okostelefon hazánkban?

Jelenleg nem tervezzük, hogy az okostelefonjaink Kínán kívül megkapnák a Harmony OS-t.  Fokozatosan haladunk előre a HarmonyOS fejlesztésével, és büszkeséggel tölt el, hogy már most a miénk a történelem leggyorsabban növekvő operációs rendszere. 2021. év végére már több mint 220 millió Huawei készüléken futott a HarmonyOS.

Ha a HarmonyOS érkezése bizonytalan is, az EMUI 12 Európában már több országban téma. Magyarországon hogy áll ez a frissítés jelenleg a régebbi modellek esetében?

Továbbra is technikai támogatást nyújtunk azon felhasználóinknak, akik az EMUI mellett döntenek. A korábbi zászlóshajó modellek, például a P30 és a Mate 20 széria, vagy a Nova 5T már megkapták az EMUI 12 frissítést, és számos további készülékmodell is megkapja április végén, május elején.

Hogyan teljesített az új Nova telefonduó a hazai piacon?

Nagy Ivett: Nagy örömünkre szolgál, hogy tavaly megjelent Nova 9 készülékünk értékesítése jól teljesít a portfoliókban, ahogy legfontosabb viszonteladó partnereinknél is keresett a termék. 2021. szeptemberére a Huawei nova sorozatú okostelefonokat használók száma elérte a 190 milliót világszerte. Magyarországon is népszerű a felhasználók körében, ami többek között annak is köszönhető, hogy tavaly év végén új lendületet vett az okostelefonok eladása, és különösen jól teljesített a nova sorozat. (Szerk.: Erre a kérdésemre Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói üzletágának marketingvezetője válaszolt.)

2021-ben új termékkategóriákat hozott a Huawei Magyarországra (monitorok, desktop PC-k). Tervez új kategóriák bevezetését idén is?

Nagyon sokféle termékkategóriában vagyunk jelen a magyar piacon, mert fontos számunkra, hogy minden élethelyzetre, legyen szó munkáról, tanulásról, játékról, sportról, zenehallgatásról vagy egyébről, tudjunk okos megoldást kínálni a felhasználóknak. Nem kizárt, hogy új kategóriákban is megjelenünk, de jelenleg azon dolgozunk, hogy minden meglévő termékkategóriában növeljük a piaci részesedést, hiszen piacvezető pozíciót szeretnénk elérni.

Kínában már nagyon sok szó esik az autókról Huawei technológiával. A kínai Dongfeng autógyártó importőre már az idei évben hozná a Huawei Smart Selectionbe tartozó SF5 típusú autóját Magyarországra. Van bármilyen kapcsolat ilyen téren a hazai Huawei és az importőr, vagy a gyártó között? Várható, hogy a Huawei technológia megjelenik a magyar utakon?

Egyelőre ezt sem cáfolni sem megerősíteni nem tudom. Ha lesz bármilyen megosztható információnk ezzel kapcsolatban, mindenképpen közzétesszük.  

Kínában egyre szélesebb termékpaletta érhető már el, ezekből viszont kevés érkezik Európába, Magyarországra. Van tervben nagyobb bővítés, a termékskála kiszélesítése?

Az európai piac rendkívül fontos számunkra, és nagy örömünkre szolgál, hogy azt látjuk, a felhasználók is bíznak a márkában. Minden évben több új termékszegmensben jelenünk meg, és minden évben új termékeket is hozunk a piacra. Ahogy említettem, terveink szerint tovább bővítjük a termékkörünket Magyarországon is, nagy hangsúlyt fektetve a felső kategóriás eszközökre.

Az év végén elindult a Huawei-Store online webáruház. Milyen célokkal indult? Mekkora volt az indulás mértéke, nagyjából mennyi terméket vásároltak a karácsonyi rohamban nyitás után?

Nagy Ivett: A Huawei webáruházzal az volt a célunk, hogy ügyfeleinknek egyetlen felületen közvetlen hozzáférést biztosítsunk minden termékünkhöz, ügyfélszolgálatunkhoz és szervizközpontjainkhoz egyaránt. Annak érdekében, hogy termékeinket minél szélesebb vásárlói körhöz közelebb vigyük, webáruházunkban számos kedvezményt, valamint minden megrendelés esetén ingyenes kiszállítást biztosítunk.

Az első hónapok pozitív tapasztalatai azt mutatják, hogy a webáruházunkra határozott igény van a vásárlók körében, idén pedig azon dolgozunk, hogy ez lehetőség a felhasználók még szélesebb körében elterjedjen, és opcióként tekintsenek rá egy új Huawei készülék vásárlásakor. (Szerk.: Erre a kérdésemre Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói üzletágának marketingvezetője válaszolt.)

Megjelenik Magyarországon a Huawei P50 Pro
Thomas Liu, a Huawei P50 Pro hazai bemutatóján 2022. januárban.

Az online nyitás mellett több offline egység bezárt 2021-ben (pl. HillSide Consumer Service Center). Mi ennek az oka, az értékesítés csökkenése miatt zsugorodik az aftersales?

Felelősségteljes vállalatként a Huawei a világjárvány idején elsősorban az online értékesítési csatornákat igyekezett népszerűsíteni – hogy egyet említsünk, webáruházunk tavaly év végén indult –, hogy a vásárlók online, otthonról, biztonságosan vásárolhassanak készülékeket, ne az üzletekben.

Európában több felé új flagship store-ok nyílnak (pl. Bécs). Várható hogy a közeljövőben újra nyit valami ilyen Magyarországon, pótolva a korábban bezárt Huawei Experience Store-t?

A Huawei számára világszerte fontos, hogy az ügyfelek megtekinthessék a termékeket az üzletekben is. Jövőbeli stratégiánk fontos része újabb Experience Store-ok nyitása. Reméljük, hogy a járvány és annak hatásai után új üzletek bukkanhatnak fel, vagy új helyeken nyílhatnak állandó élményboltok Magyarországon.

Egyre nagyobb a környezetvédelmi hangsúly a gyártóknál. A Huawei milyen fejlesztést, aktivitást tervez ezen a téren az idei évben?

Komoly lépéseket teszünk a klímavédelem területén. Kiemelt szerepet kap a társadalmi felelősségvállalásunk részeként a környezetkímélő technológiák fejlesztése, valamint a karbonlábnyomunk minimálisra csökkentése. 2020-ban globális újrahasznosítási programot építettünk ki az eszközeink számára és bővítettük termékcsere programunkat. A tavalyi év végére a Huawei több mint 4500 tonna okoseszköz e-hulladékát dolgozta fel saját újrahasznosító állomásain. Ezenkívül a körforgásos gazdasághoz hozzájárulva környezetbarátabb anyagokat használunk, és csökkentjük nyersanyag-felhasználásunkat.

Hogyan áll jelenleg a HMS rendszere hazánkban? Az új appok lendülete mintha megtorpant volna az AppGallery-ben, több nagy hazai app hiányzik évek óta (pl. K&H mobilbank, új OTP banki app, Share now). Mi az oka, hogy ezeket a legnagyobb partnereket nem sikerült még bevonzani az ökoszisztémába?

Folyamatosan válnak elérhetővé az új alkalmazások, mint például az elmúlt hetekben a MÁV applikáció, amely már 100 ezer letöltésnél tart. A legfontosabb magyar applikációk 90%-a már elérhető, a többi pedig tárgyalás vagy fejlesztés alatt van. Nem érezzük, hogy megtorpant volna a lendület, csupán arról lehet szó, hogy már egy erős ökoszisztémáról beszélünk, ahol a lefedettség mértéke miatt kevésbé látványos a fejlődés, de rengeteg kisebb alkalmazással is folyamatosan bővül az ökoszisztéma. Az OTP-nek jelenleg három applikációja érhető el, amelyek az AppGallery-ben (Simple, Szép Kártya, Smartbank) közel 1 millió letöltést értek el eddig, és azt biztosan ígérhetem, hogy a bankolás ezután is elérhető lesz a HMS-készülékeken.


Mivel a ShareNow nem magyar, így nem teljes mértékben rajtunk múlik az applikáció implementálása, illetve a nyugati applikációk tekintetében nehezebb eredményre jutni, hiszen Magyarország kisebb a piacnak számít.

Sok felhasználó hiányolja az érintéses fizetési lehetőséget a Huawei órákból. Noha hardveresen képesek lennének, nincs szolgáltatás hozzá hazánkban. Várható a közeljövőben esetleg változás?

Az idei év egyik fontos célkitűzése az érintéses fizetési lehetőség lehetővé tétele a Huawei okosórákban, amellyel kapcsolatban jelenleg is folynak a tárgyalások.

A Huawei telefonos kínálatának csökkenésével több más gyártó tört előre Magyarországon is. Hogyan próbálja az 1+8+N stratégiát fenntartani a Huawei az esetlegesen kevesebb Huawei okostelefon használóval?

Folyamatosan a stratégia szerint haladunk. Az elmúlt években, ahogy te is említetted, számos új termékkategóriában jelent meg a Huawei, ráadásul komoly sikereket könyvelhettünk el. Az a célunk, hogy ezekben a termékszegmensekben piacvezetők legyünk. Említettem például a viselhető okoseszközöket, amelyek terén egy év alatt is nagyon komoly növekedést értünk el.
Az öt legeladottabb Huawei-modell a tavalyi év során a P40 lite, a Watch GT2 46mm-es verziója, a Freebuds 4i, a MatePad T10s és a MateBook D 15 voltak. Egyre népszerűbbek ugyanakkor a vásárlók körében a közelmúltban bemutatott nova 9, MatePad 11 és Watch 3 Pro, Matebook 14 és Freebuds 4 készülékek is.

Több hír napvilágot látott, hogy Kínában külső gyártók kezdtek Huawei tervek alapján telefont gyártani, amivel a globális piacon megnyílhat a lehetőség a GMS visszatérésére (TD Tech, Hi). Várható esetleg ilyen modellek piacra vezetése Magyarországon?

Piaci pletykákat nem szeretnénk kommentálni, ahogy eddig se tettük.

Várható az új, vérnyomásmérős Huawei Watch D piacra vezetése hazánkban?

Annyit elárulhatok, hogy a közeljövőben szeretnénk bővíteni okosóra kínálatunkat, azonban konkrét terméknevet egyelőre üzleti okok miatt nem mondhatok.

Hogy tetszik Magyarország, milyennek találja?

Magyarország gyönyörű ország, finom ételekkel, szép tájakkal és jó borral, az emberek nagyon kedvesek és barátságosak. Budapesten különösen szép kilátás nyílik a Dunára, főként az esti órákban. Nagyon jól érzem magam ebben a városban, és örülök, hogy itt lehetek, nagyon szeretek itt élni és dolgozni.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés blokkolva

Kérjük, támogasson minket a hirdetés blokkoló kikapcsolásával