A Huawei április elején jelentette be a Huawei P9-et és a P9 Plus-t, amelyek egyik különlegessége a hátlapon fellelhető kamera rendszer.

Az üveg panelen kettő darab 12 megapixeles szenzor található. Sokakban még ma sem tiszta, hogy pontosan miért is van két kamera a hátlapon és ez mire használható.

huawei-p9-kep-3

A Leica közreműködésében fejlesztett kamera rendszer különlegessége, hogy az egyik szenzor RGB (színes), a másik pedig monokróm képek készítésére alkalmas.

Önmagában egyik okostelefon kamera szenzor sem képes színes fotót készíteni.

A gyártási folyamat során a kamera szenzor felé egy színérzékelő filter kerül, amely megszűri a színeket, így egyes pixelek a piros, mások a zöld, illetve a kék fényhullámokat rögzítik, ebből állítja össze utána az ISP (képfeldolgozó processzor) a színes képet.

Egy éve a Huawei P8 RGBW kamerát kapott. Ennek különlegessége abban volt keresendő, hogy ez a színszűrő filter nem csak a piros, zöld és kék színeket választotta el, hanem minden negyedik pixel a fehéret kapta el, ezáltal lehetett jobb a sötétben készült fotó. A Huawei P9 esetében ezt a technológiát gondolta a Leica-val együtt újra a gyártó.

Az RGB kamera a P9-ben a színinformációk rögzítését szolgálja, míg a második, monokróm (egyszínű) kamera szenzor a körvonalak és a részletek nagy felbontású rögzítését szolgálja. A második kamera esetében nincs színszűrű, ezáltal több fény kerül a szenzorra. A második, “fekete-fehér” kamera tehát arra szolgál elsődlegesen arra szolgál, hogy nagyobb fényérzékenységével kapjon el több fényt, ezzel sötétben is jobban látható, kevésbé zajos képet készítve. Az ISP szerepe itt is fontos, hiszen ez dolgozza fel a két kamera képeit is egy algoritmus segítségével kombinálja a színes és monokróm képeket.

Természetesen van egy második funkciója is a fekete-fehér kamerának. Ez képes a “Leica-monokróm” képek készítésére. Amikor a monokróm módot választjuk ki a P9 szoftverében, akkor csak a fekete-fehér kamera készít felvételt. Egy hagyományos telefonnál a kamera színszűrője színekre válogatja a fényt a szenzor számára, majd a szoftver teszi azt fekete-fehérré. A P9 esetében nem használ a rendszer színszűrőt, így a szoftver sem módosít a képen, emiatt lesz egyedi a Huawei P9 monokróm képe.

A Huawei marketing csapata készített egy fotó sorozatot, amiben készítettek két képet a P9-cel.

1 vs 2 kamera

Az egyik esetében letakarták a monokróm kamerát (bal oldalon), a másikon pedig a két kamera együtt dolgozott (jobb oldalon).

huawei-p9-dual-kamera-teszt-1 huawei-p9-dual-kamera-teszt-2

Hardveres vs szoftveres fekete-fehér képek

A fekete-fehér képek készítéséhez nincs szükség a színes kamerára, ezért csak a monokróm szenzor dolgozik ez esetben a Huawei P9-ben. Nézzük meg mi a különbség akkor, ha a Huawei P9 monokróm kamerája készíti a fekete-fehér képet, vagy ha az RGB kamerával készül ez a fotó és azt szoftveresen tesszük utólag fekete-fehérré.

Huawei P9 RGB kamerával készült konvertált fekete-fehér kép

Huawei P9 RGB kamerával készült konvertált fekete-fehér kép

Huawei P9 monokróm kamerával készült fekete-fehér kép

Huawei P9 monokróm kamerával készült fekete-fehér kép

Sok ember úgy gondolja, hogy a két kamerával 3D-s képeket lehet készíteni, ez azonban tévhit! A 3D képalkotást, vagy éppen megtekintést tekinthetjük halottnak, hiszen a TV gyártók jelentős része elhagyta a 3D funkciót 2016-ra az új modelljeiben, illetve az LG Optimus 3D okostelefon bukása óta a gyártók sem érzik, hogy tényleges szükség volna 3D kijelzővel, vagy kamerával rendelkező telefonra.

A Huawei P9 3D-s képességei abban merülnek ki, hogy az egymástól eltérő helyen található kamerák képeit és a lézeres autofókuszt használva a rendszer jobban ki tudja számolni a tárgyak távolságát, ami a fókuszálás során ad nagy segítséget, tényleges “3D-s képek” azonban nem készülnek.